Hej
Denna vecka har vi fortsatt med addition/subtraktion i matematiken, upp till talet 5. I svenskan har vi arbetat med att sätta orden en eller ett framför ett substantiv. I No har eleverna fått veta mer om svampar medan vi i So har gått igenom hur en cykel ska vara för att vara godkänd. I teknik har eleverna arbetat med konstruktion, de har byggt torn av papper.
I 1b har vi även tränat på att ställa upp på fotbollsplanen när brandlarmet går. Detta för att de ska vara förberedda i fall brandlarmet går på riktigt någon gång, låt oss hoppas att det aldrig gör det men om det gör det så har vi i alla fall tränat. Nästa vecka är det dags för skoljoggen, bekväma och springvänliga kläder samt gymnastikskor och vattenflaska är bra att ha med på tisdag då skoljoggen sker på Folkungavallen.
I åk 1:a gjorde vi snäckor i papper, som sitter på ett höstlöv. |
Eleverna tränade i uppgiften på att samarbeta, lyssna på andra, fråga om jag inte förstår vad de andra menar, turas om och att dela med sig. |
Nästa vecka ska vi fortsätta med konstruktioner, men då kommer vi att använda oss av ett annat material. Kan materialet vi bygger med påverka konstruktionen? |
Lite info från
Skolsköterskan
Hej, det
förekommer springmask på skolan och det är bra att vara extra uppmärksam.
Spridning: Springmask sprids genom att barn får i sig maskens ägg
genom munnen via fingrar, leksaker, sängkläder och underkläder. Det är svårt att
undvika att drabbas men riskerna minskar med god hygien. Tvätta barnets händer
innan maten och ha kortklippta naglar.
Hur
vet man att man har mask?
Symptom är att det kliar i rumpan, främst kvällstid och nattetid och att barnet
blir oroligt och får svårt att sova. Ibland kan man se maskarna vid
analöppningen eller i barnets avföring. Maskarna är tunna och vita och ungefär
en centimeter långa.
Mer information:
https://www.1177.se/Sormland/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/andtarmsoppning/springmask/
Önskar Anna och Malin.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.